Deze pagina is bedoeld als blog met de laatste informatie voor gedupeerden van fraude met een Bunq-rekening.

9 juli 2024: Kort geding Bunq tegen NRC Handelsblad

Vandaag werd het kort geding van Bunq tegen NRC Handelsblad behandeld bij de Rechtbank Amsterdam. Bunq eist rectificatie van de publicatie. Volgens Bunq mocht de krant o.a. geen gebruik maken van interne gegevens. De rechter doet uitspraak op 23 juli.

4 juli 2024: Consumentenbond keurt houding Bunq af

Ook de consumentenbond constateert dat Bunq geen uitleg wil geven over de onverklaarbare verschillen in de uitvoering van de Coulanceregeling. Over het uitsluiten van ondernemers zegt de bond: “Bunq schrijft zelf in zijn persbericht dat ze ‘alle’ gedupeerden compensatie aanbieden. Dat zou dan ook moeten gelden voor (kleine) ondernemers en ZZP’ers wiens spaargeld een noodzakelijk vangnet is.” En over de weigering om open te zijn over de criteria: “De Consumentenbond vindt het buitengewoon teleurstellend dat Bunq geen openheid van zaken geeft. We roepen Bunq op alsnog de invulling van de regeling te publiceren, zodat gedupeerden weten waar ze aan toe zijn.” Lees hier het persbericbt van de Consumentenbond. Ook wij hebben meermalen om uitleg over de criteria gevraagd, Bunq weigert te reageren.

1 juli 2024: Bunq spant kort geding aan tegen NRC Handelsblad

Bekijk hier het bericht. Bunq eist rectificatie van de publikatie over “rekeninggluren”.

29 juni 2024: Niet iedereen heeft een Coulancevoorstel ontvangen

We ontvangen nog steeds aanmeldingen van gedupeerden die geen Coulancevoorstel van Bunq hebben ontvangen. Bij de personen die wel een voorstel hebben ontvangen, varieert de vergoeding tussen 55 en 100 %. We hebben Bunq de afgelopen week meerdere malen gevraagd bekend te maken waarop deze verschillen zijn gebaseerd. Daarnaast hebben we Bunq medegedeeld dat de verschillen tussen aangeboden schikkingsvoorstellen onaanvaardbaar zijn en dat alle gedupeerden volledige schadevergoeding van 100 % moeten ontvangen vanwege de gebrekkige beveiliging.

28 juni 2024: Moet Bunq bijhouden welke medewerker in de rekening van klanten heeft gekeken?

De tuchtcommissie voor banken meldt: “Vaak worden rekeninggluurders door de banken gemeld, omdat banken hun systemen zo hebben ingericht dat het opgemerkt zou worden. “Als die controle in het geval van bunq zou ontbreken, zou dat ons verbazen. Dit zullen we uiteraard betrekken in ons overleg met bunq”, stelt de instantie”. Wij gaan hier vragen over stellen aan Bunq.

27 juni 2024: De Tuchtraad voor Banken wil uitleg over “rekeninggluren”

NOS bericht: “Medewerkers van Bunq hebben mogelijk de bankierseed geschonden door stiekem mee te kijken met bankrekeningen. Dat oordeelt Tuchtrecht Banken, die kijkt of bankiers zich aan de regels houden”. Lees hier het artikel.

26 juni 2024: Bunq-medewerkers  over privacy-schending

NRC Handelsbad schrijft over “rekeninggluren” en zorgen over de privacy binnen Bunq. Sommige medewerkers willen daarom geen rekening bij Bunq.

25 juni 2024: ” Niet alle gedupeerden hebben schikkingsvoorstel ontvangen”

RTL meldt dat niet alle gedupeerden een voorstel hebben ontvangen. Dat beeld kunnen we bevestigen, hoeveel mensen geen voorstel hebben ontvangen weten we nog niet omdat er nieuwe aanmeldingen zijn binnengekomen. Bunq ontkent dat er gedupeerden zijn die geen aanbod hebben ontvangen: “Eerder zei de bank tegen RTL niet bekend te zijn met de gevallen die ondanks een belofte niets hebben gehoord. ”

24 juni 2024: uitleg gevraagd aan Bunq

Vandaag hebben we aan Bunq gevraagd de berekening van de aangeboden vergoedingen volgens de eenzijdig door Bunq opgestelde Coulanceregeling toe te lichten. De bank zegt “gemiddeld” 85 % schade van de fraudegevallen te willen vergoeden, maar de berekeningswijze van de voorstellen is niet transparant en wordt niet uitgelegd.  De redenen voor de verschillen in de bedragen zijn nog niet bekend gemaakt. De Coulancevergoeding die Bunq aanbiedt is feitelijk een schikkingsvoorstel ter voorkoming van rechtszaken (er zit een vervaltermijn aan vast). Een serieus voorstel moet in onze visie wel transparant zijn over de factoren die worden meegewogen en daarvan is (nog) geen sprake. Het woord “Coulanceregeling” is niet passend voor dit eenzijdige voorstel. De laatste grote Coulanceregeling naar aanleiding van de spoofingfraude in 2021 was de vrucht van overleg met meerdere partijen aan tafel (waaronder ook de Consumentenbond, de Nederlandse Vereniging van Banken en het Ministerie van Financiën). Deze partijen zaten niet aan tafel bij Bunq, dat een eenzijdig voorstel doet waarvan de criteria niet bekend zijn gemaakt.

21 juni 2024: Bunq biedt toch vergoeding aan!

Bunq heeft donderdag toch een algemene schadevergoeding bekend gemaakt  (maar het ziet er naar uit dat niet al onze cliënten bericht hebben gehad, ook geen afwijzing). De aangeboden schadevergoeding is volgens de mededelingen van Bunq variabel en gemiddeld 85 %. De manier waarop dit vergoedingspercentage wordt berekend is onduidelijk. We bestuderen het voorstel en proberen te begrijpen hoe Bunq op dit percentage komt, dat voor elke zaak anders is. We geven onze cliënten individueel advies over een ontvangen voorstel. Heeft u geen aanbod van Bunq ontvangen? Dan komt dat wellicht omdat uw zaak niet bekend is, nog niet is aangemeld of nog niet is behandeld door Bunq. U kunt uw zaak nog steeds bij ons aanmelden via:

bunqfraude@hupkesadvocaten.nl

We verwachten vandaag veel vragen over deze ontwikkeling en hopen deze goed te kunnen beantwoorden.

20 juni 2024: wel of geen schadevergoeding?

Bunq heeft aan meerdere slachtoffers van fraude laten weten dat zij op 20 juni bericht krijgen. We zijn erg benieuwd of dit inderdaad gebeurt en zo ja of schadevergoeding wordt aangeboden, of juist niet (of een deel). Volgens de geruchten wil Bunq elke zaak apart bekijken. Wij vinden dat in elke zaak 100 % vergoed moet worden omdat de fraudedetectie echt onder de maat is. Dat blijkt wel uit de op 7 juni (door de Minister afgedwongen) veiligheidsmaatregelen. Een andere vraag is of Bunq er in slaagt de toegezegde datum te halen, gezien het grote aantal zaken.

19 juni 2024: niet alleen phishing en bankhelpdeskfraude

Verreweg de meeste aanmeldingen die we ontvangen beginnen met een phishinglink waarna een variant van bankhelpfdeskfraude plaatsvindt, gevold door wegboekingen naar andere Bunq-rekeningen die meteen leeg worden gehaald. Maar we hebben de laatste weken ook heel andere zaken en meldingen binnengekregen. Bijvoorbeeld een onterechte blokkade van een rekening die niet wordt opgeheven, waardoor iemand niet bij zijn saldo kan. Of een geval van internationale factuurfraude waarin de ontvanger van het gestolen geld een in Italië wonende klant van Bunq is die er direct met het geld vandoor is gegaan. Wat al deze zaken gemeen hebben is dat de fraudedetectie en witwasbestrijding van Bunq niet werkt of niet goed werkt om schade te voorkomen.

18 juni 2024: wachten met aanmelden of niet?

We krijgen regelmatig de vraag of het verstandig om nu een advocaat in te schakelen dan wel om te wachten waar Bunq mee komt na de toezegging dat ze op 20 juni contact zullen opnemen met gedupeerde klanten. Daar kunnen we heel kort over zijn: wachten op Bunq werkt in uw nadeel en er is sprake van een grootschalig juridisch geschil met een grote bank waar u zonder deskundige hulp op achterstand staat. U kunt mailen naar ons Bunq fraudeteam: bunqfraude@hupkesadvocaten.nl

14 juni 2024: de nieuwe veiligheidsmaatregelen van Bunq

Inmiddels is het nieuwe pakket maatregelen dat Bunq heeft ingevoerd om de fraudes onder controle te krijgen meer in detail bekend. Een overzicht vind je hier. Bunq noemt zelf niet de datum van de invoering (7 juni 2024), maar deze datum is natuurlijk van groot belang: heel veel van de fraudes die we in behandeling hebben hadden voorkomen kunnen worden als de maatregelen eerder waren ingevoerd.

9 juni 2024: Omvang schade EUR 3.338.036

In het afgelopen weekend waren op social media en in landelijke kranten meerdere brieven of reacties te vinden van personen die denken dat het schadebedrag van fraude bij Bunq lager is dan tot nu toe gedacht of bericht door de media. Omdat we veel worden gebeld door journalisten met de vraag naar de cijfers zetten we hieronder op een rij wat bij ons bekend is:

  • totaal aantal bij ons bekende gedupeerden: 66
  • totaal van de geleden schade: EUR 3.338.037 (stand van zaken per 7 juni 2024)
  • gemiddeld schadebedrag per persoon: EUR 50.576

7 juni 2024: Bunq verbetert beveiliging!

NOS bericht dat Bunq veiligheidsmaatregelen heeft genomen om de veiligheid te verbeteren. In bepaalde gevallen worden betalingen uitgesteld. De Minister van Financiën heeft contact gehad met Bunq-oprichter Ali Niknam en met toezichthouders AFM en DNB “die de berichtgeving nauwlettend volgen”, aldus NOS. Het is duidelijk dat Bunq gedwongen is deze maatregelen in te voeren. Opmerking: deze maatregelen zouden in bijna alle zaken de schade hebben voorkomen, als de maatregel eerder was ingevoerd! Over het vergoedingenbeleid schrijft NOS:  Het gros van de mensen dat hun geld kwijtraakte, zag daar tot op heden geen cent van terug.

6 juni 2024: nieuw emailadres

Vandaag hebben we een nieuw emailadres in gebruik genomen voor de Bunq fraudezaken: bunqfraude@hupkesadvocaten.nl

5 juni 2024: Minister: uitspraken Ali Niknam zijn ongepast

De Minister van Financiën, Van Weyenberg,  reageert op de volgende uitspraak van Bunq-directeur Niknam: “Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto weg.” De Minister vindt deze uitspraak ongepast: “Ik wil hier gezegd hebben dat ik die uitspraak volstrekt ongepast vond. (….) Dit doet echt geen recht aan de situatie waarbij mensen iets doen met hele gewiekste fraudemethodes.” De minister zegt verder dat hij met de AFM heeft gesproken over maatregelen die banken moeten nemen om fraude te voorkomen of lastiger te maken. In reactie op het contact met de Minister liet Bunq weten dat het van plan is om ‘in de geest’ van het coulancekader te gaan handelen. Opmerking advocaat: dat laatste zien wij niet terug in onze lopende zaken, het blijft erg lastig om een reactie van Bunq te krijgen. We wachten op meerdere reacties in de lopende zaken. Lees het artikel hier

31 mei 2024: meestal gaat het om bankhelpdeskfraude

De meeste gevallen van fraude bij Bunq zijn van het type “bankhelpdeskfraude”. We onderzoeken een nieuwe variant waarbij de fraudeur een onbekende persoon heeft toegevoegd in het adresboek van de app. Daarmee suggereert de fraudeur dat geld wordt weggesluisd. Lees hier meer over bankhelpdeskfraude.

29, 30 en 31 mei 2024: verzending voorstel per email

Aangemelde gedupeerden ontvangen de komende dagen een plan van aanpak voor een groepszaak tegen Bunq. Heeft u ons benaderd maar ontvangt u geen voorstel? We hebben deze week veel nieuwe aanmeldingen ontvangen en we lopen daarom achter, u hoort zo snel  mogelijk.

29 mei 2024: misbruik gezichtsherkenning?

In een video legt veiligheidsexpert Maria Genova uit hoe criminelen via een illegale tool met gezichtsherkenning omgaan. Bestaande foto’s van fraude-slachtoffers die op internet staan worden ingescand, en daarmee kan vervolgens de app worden bediend, aldus Genova. Bekijk hier de video bij “Hart van Nederland”. Opmerking advocaat: als dit aangetoond kan worden, dan is sprake van niet toegestane betalingstransacties, hetgeen volgens de wet verschil maakt (de wet gaat dan uit van een vergoedingsplicht).

28 mei 2024: Evaluatie aanmeldingen

Bij ons kantoor zijn tot op heden ruim 50 schadegevallen aangemeld met een totaal schadebedrag van EUR 2.500.000 ofwel een schade van EUR 50.000 per persoon gemiddeld. Heeft u uw zaak nog niet aangemeld? Dat kan alsnog via support@hupkesadvocaten.nl.

28 mei 2024: “Meeste banken vergoeden schade, Bunq niet” – Customerfirst

Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond stelt Bunq stellen extra voorwaarden die heel streng zijn, waardoor in de praktijk schade door helpdeskfraude bijna nooit vergoed wordt. Daarbij is er bij Bunq sprake van een aantal ‘rare dingen’, aldus Donat. De bank mist een aantal beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben. Zo kan er vanuit een spaarrekening direct geld naar iemand anders worden overgemaakt. Daarnaast zijn er klanten die een limiet hebben ingesteld, maar criminelen bleken toch meer te kunnen overboeken. ‘Bij Bunq gaat er kennelijk geen belletje rinkelen bij een hele vreemde transactie.’ Lees hier het artikel op Customerfirst Opmerking : wij zien in de praktijk ook dat Bunq zich niet committeert aan de zogenaamde Coulanceregeling die de andere banken wel hanteren.

27 mei 2024: AVROTROS “Opgelicht” beschrijft hoe fraudeurs toegang krijgen tot de Bunq-app:

  • Je krijgt een inlogscherm van de bank te zien en je moet je inloggegevens invullen of je identificeren door bijvoorbeeld je gezicht te scannen. Zodra je dit hebt gedaan, kunnen criminelen in jouw account.
  • Zodra je op de link hebt geklikt word je gebeld door een crimineel die belt ‘namens bunq’. Ze maken je wijs dat er een frauduleuze betaling is gedaan en dat ze je graag helpen. Telefonisch vragen ze naar je inloggegevens, toegangscodes of je wordt gevraagd om software te downloaden, met als gevolg dat criminelen bij je geld kunnen.

Lees hier het hele artikel Opmerking: in de laatste politie-aangiftes die we hebben ontvangen zien we ook dat de fraudeurs toegang hebben tot het adresboek in de app en daar een persoon hebben toegevoegd, om de bewering dat geld dreigt te worden weggesluisd geloofwaardig te maken. We begrijpen nog niet hoe dit (technisch) mogelijk is en dit willen we onderzoeken. Herkent u dit? Maak dan direct een schermafbeelding van de u onbekende persoon in het adresboek, om dit bewijs vast te leggen. Geef deze informatie ook aan de politie.

24 mei 2024: NRC Handelsblad bericht over de Bunq-fraudes

Een deskundigen zegt over de veiligheid bij Bunq: “Dat bunqs systemen dergelijk gedrag niet als verdacht aanmerken en rekeningen direct blokkeren is opmerkelijk, stelt bankfraude-expert Pepijn Slappendel. „Elke andere bank die ik ken heeft dat direct door.”  Lees hier het artikel.

23 mei 2024: NOS bericht over de Bunq-fraudes

In dit artikel komt een oud-medewerker aan het woord: “De slachtoffers zijn collateral damage, zegt een oud-Bunq-medewerker tegen de NOS en NRC. “Veiligheid is geen onderwerp dat Ali echt drijft”, zegt hij over Bunq-topman Ali Niknam.” (…) “Ook drie andere oud-medewerkers zeggen dat de bank veiligheid ondergeschikt maakt aan gebruiksvriendelijkheid”. Lees hier het artikel.

12 mei 2024: Uitzending van AVROTROS Radar over fraude bij Bunq

Radar heeft in de uitzending van 10 mei aandacht besteed aan fraude bij Bunq. Een slachtoffer ontvangt maar liefst 80 bankpassen die zij niet heeft aangevraagd, alsof het systeem op hol is geslagen. Dit verschijnsel is ook bij ons aangemeld in andere zaken. Bekijk hier de uitzending.

1 mei 2024: Reactie Niknam op veiligheidsproblemen Bunq

Het Financieele Dagblad bericht op 1 mei 2024 over de Bunq-fraudes. Volgens directeur Ali Niknam is zijn bank niet onveiliger dan andere banken: “Niknam is het niet eens met de bewering dat Bunq door zijn werkwijze – het faciliteren van snelle transacties en betalen vanaf een spaarrekening, bijvoorbeeld – kwetsbaarder is dan andere banken“. Lees hier het FD-artikel.

Bekijk hier de uitzending van Kassa over fraude bij Bunq

Beluister hier de podcast “De bestolen klanten van Bunq” van NOS

30 april 2024: Veelgestelde vragen over fraude bij Bunq

Ik ben slachtoffer van fraude bij Bunq, wat kan ik doen? U kunt uw zaak vrijblijvend bij ons aanmelden voor een eerste inschatting. Stuur in elk geval de volgende informatie mee:

  • aangifte politie (Pdf)
  • transactieoverzicht vanaf datum fraude/wegboekingen (Pdf)
  • uw telefoonnummer voor contact
  • beschrijf in een email hoe u normaal de overboekingen accordeert, of u links heeft ontvangen waarop u heeft geklikt, of u een verdachte SMS heeft ontvangen, en beschrijf alle notificaties die u van Bunq heeft ontvangen. Stuur een schermfoto van een verdachte SMS of email mee.
  • Stuur de gegevens naar: support@hupkesadvocaten.nl .

Wat gaan jullie nu precies doen? Fraude met Bunq-bankrekeningen lijkt vaker voor te komen dan bij andere banken. We gaan de  zaken die bij ons zijn aangemeld bestuderen, omdat we willen begrijpen waarom dat is. Daarnaast gaan we met deskundigen praten over de technische kant. Daarna gaan we de juridische kansen inschatten. Waarschijnlijk doen we dat per type zaak. De inventarisatie is vrijblijvend van aard, u zit niet vast aan kosten. Komt er een rechtszaak namens een groep? Dat gaan we rustig uitzoeken. Daar hebben we wel enkele weken voor nodig. We willen zorgvuldig te werk gaan, omdat voor de meeste gedupeerden geldt dat ze erg veel of zelfs al hun geld kwijt zijn. Maakt het soort fraude verschil? Ja. De fraudes worden op verschillende manieren uitgevoerd en verschillen van geval tot geval. We gaan de zaken  goed categoriseren en beoordelen wat voor types fraude er zijn. Gelet op de rechtspraak moet een slachtoffer kunnen bewijzen hoe de fraude is uitgevoerd. Kan ik achter het geld aan en de ontvangers aanspreken? Ja, dat is vaak mogelijk. De ene keer is dit eenvoudig en daarmee goedkoper, de andere keer ingewikkeld en daarmee duurder. Op de transactieoverzichten staan de IBAN’s waar het geld naar toe is geboekt, daarmee maken we een inschatting. In het algemeen moet de ontvanger het geld terugbetalen. De incasso via de deurwaarder loopt soms stroef, maar het komt ook voor dat de rekeningen waar het geld naar toe gaat al zijn geblokkeerd omdat de andere bank fraude vermoedt en afwacht of het slachtoffer in actie komt. Ik zit bij een andere bank en spaarde alleen bij Bunq, en mijn Bunq-spaarrekening is omgezet naar een betaalrekening en daarna is alles weggeboekt. Hoe kan dat? Deze vorm van fraude is bij Bunq mogelijk, als u bewust of onbewust een phishinglink heeft aangeklikt.  De fraudeurs hebben de spaarrekening omgezet naar een betaalrekening en daarna het geld weggeboekt. Ik word niet serieus genomen en krijg antwoorden van een robot Dat merken wij ook! Ik kreeg nieuwe bankpasjes toegestuurd die ik niet heb aangevraagd. Hoe kan dat? Deze vorm van fraude is bij Bunq mogelijk, als u bewust of onbewust een phishinglink heeft aangeklikt. Er zit geen limiet op en er gaat kennelijk geen alarmbel af. Mijn geld is weggeboekt naar IBAN’s met Nederlandse achternamen, bij Finom Payments BV (FNOM), SWAN, Openbank, of Bunq zelf. Waarom deze banken? Dit zijn op dit moment de meest voorkomende rekeningen waar geld naar toe wordt geboekt, als we de transacties bekijken. Kennelijk hebben de fraudeurs een voorkeur voor wegsluisrekeningen bij deze banken. Mogelijk is het erg makkelijk om bij deze banken een rekening te openen. We gaan hier goed naar kijken. Ik zie op het transactieoverzicht dat het geld wordt weggeboekt en daarna teruggestort, hoe kan dat? Fraudeurs maken soms “foutjes” bij het wegboeken en maken bijvoorbeeld geld over naar een “VIBAN” die het geld niet aanneemt omdat het niet gekoppeld kan worden aan een achterliggend account van bijvoorbeeld een cryptoexchange. Fraudeurs testen ook voortdurend de systemen uit. Als iets niet werkt proberen ze het op een andere manier. Ik heb geen phishinglink aangeklikt, maar werd gebeld en moest mijn geld overboeken omdat mijn rekening gehackt werd. Kijken jullie daar ook naar? In dit geval is sprake van bankhelpdeskfraude. Lees hier meer. Dit kan samenlopen met phishing. U heeft mogelijk toch onbewust een meekijker in uw smartphone gehad.